Zelfstandig werken

Veel scholen proberen het zelfstandig werken van de kinderen te bevorderen, zodat de kinderen leren eerst zelf na te denken voordat zij een vraag stellen, om aan te geven dat zij een vraag hebben, om aan te geven dat zij niet gestoord wensen te worden en om aan te geven dat zij nog met jouw extra instructie meedoen.

Dit zijn hulpkaarten voor tijdens de hulp/looprondes:
Lamineer de kaarten en geef iedere leerling een setje.
Doordat ze als een tentje op tafel staan, vallen ze makkelijk op en kun je snel zien wie er hulp nodig heeft tijdens het werken.
Ideaal voor tijdens het werken aan de instructietafel.
De kinderen mogen jou dan niet storen en zo kun je toch in één oogwenk zien wanneer je een loopronde moet inlassen om hulp te bieden.
Kinderen hoeven niet onnodig lang met hun vinger omhoog te zitten, maar kunnen gewoon verder met de volgende opdrachten totdat jij bij ze bent.

De kaarten bestaan uit een setje van drie:

Een blauw ‘instructie, ik doe mee’ kaartje. Kaartjes – instructie
Aan het begin van de les start iedereen met het blauwe kaartje op tafel. Ik begin de les met de verwachtingen te noemen en de te maken opdrachten vlot te bespreken. De kinderen die hier genoeg aan hebben veranderen het blauwe kaartje in een rood kaartje en gaan aan de slag. De kinderen die meer informatie willen blijven met het blauwe kaartje opletten. Zo zie je ook meteen wie er nog meedoet en wie er al aan het werk is. Als het maar om een paar kinderen gaat kun je de verlengde instructie ook verplaatsen naar de instructietafel om nog meer de rust in de klas te bewaren. Maar als het om een grotere groep gaat is dit heel prettig, want zo raken de vlottere leerlingen niet verveeld en kunnen zij ook gewoon aan de slag.

Een rood ‘niet storen, ik werk alleen’ kaartje.
Kaartjes – niet storen
Als de instructie gegeven is, start iedereen eerst met het rode kaartje. We gaan zelfstandig aan het werk.

Een groen ‘ik heb een vraag’ kaartje.
Kaartjes – vragen
Als de kinderen tijdens het werken een vraag hebben, pakken ze dit kaartje.
De kinderen hoeven niet onnodig lang met hun vinger omhoog te zitten, het gaat heel discreet, zonder afleiding.
De kinderen gaan door met de volgende opdracht tot jij bij ze bent.
Als jij aan de instructietafel met een groepje kinderen bezig bent, kun je heel makkelijk zien wie er hulp nodig heeft.

You may also like...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


*